vrijdag 25 januari 2013

Film and book: Mijn woestijn.

Afgelopen maandag had ik een dag vrij, de sneeuw kwam uit hemel vallen, het was koud en het laatste waar ik zin in had was huiswerk maken. Daarom pakte ik een boek erbij dat al veel te lang ongelezen op mijn bureau lag. Ik nam eindelijk de tijd om Mijn Woenstijn van Waris Dirie te lezen. Wow, ik las hem (bijna) in één dag uit.

Mijn Woestijn, of eigenlijk Desert Flower, is de biografie van Waris Dirie, Waris is geboren als nomadedochter in Somalië en groeide uit tot een topmodel. In dit prachtige boek beschrijft ze haar leven, haar tijd in de woestijn, het moment dat ze weg loopt wanneer ze wordt uitgehuwelijkt, haar reis naar Europa, het leven als topmodel en ook haar besnijdenis. En die gebeurtenis, die haar leven voor altijd veranderde, dat onderwerp loopt als een rode draad door het boek. Waris groeit uit tot topmodel maar uiteindelijk ook tot VN Ambassadeur, tegen vrouwen besnijdenissen. 

Ik vond dit boek zo mooi, het geeft een zo'n mooie beschrijving van onze westerse wereld, en van de wereld in Afrika. Van beide werelden geeft Waris een beeld dat mijn ogen opende, de voor en nadelen van allebei.

Deze biografie is in 2009 verfilmd. Na dat ik het boek gelezen had moest ik natuurlijk ook de film bekijken. Minder indrukwekkend dan het boek, maar wel een hele mooie verfilming. Het verhaal is natuurlijk iets aangepast in het boek, maar essenties van het boek liggen er wel goed in. Liya Kebede speelt de rol van Waris. Prachtige actrice uit Ethiopië, die zelf ook model is. 

Waris en Liya. 

Het boek en de film hebben veel indruk op mij gemaakt. Ik snap niet dat ik dit boek al bijna een jaar in mijn kast had liggen, waarom heb ik hem niet eerder gelezen?! Ik had de trailer van de film als eens gezien, dat was ook de reden dat ik het boek gekocht had maar ik was er uiteindelijk nooit aan begonnen. Tot afgelopen maandag. Hele dikke vette aanrader. 

Trailer van de film!

Bron foto 1 en 2


Liefs, Anna. 



   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen